Digitale visitekaartje
In deze tijd van digitalisering en thuiswerken is online dé plek om zichtbaar te zijn. Zie het als jouw digitale visitekaartje, waarop je alle ruimte hebt om jezelf te profileren en te werken aan je duurzame aantrekkelijkheid. Je onderhoudt er contact met je netwerk, laat weten waar je mee bezig bent en of je beschikbaar bent voor een nieuwe opdracht of functie. Met je online zichtbaarheid begint als het ware jouw personal branding. Daar zoeken mensen je op om meer over je te weten te komen voordat ze je persoonlijk ontmoeten.
Onderzoek jouw online zichtbaarheid: welke informatie en foto’s verschijnen als je je eigen naam intoetst in een zoekmachine? Past de informatie die je dan ziet bij het beeld dat je wilt uitstralen? Draagt jouw online zichtbaarheid bij aan jouw zakelijke doelen? Of is er juist helemaal geen informatie over jou te vinden op het internet? Wat zegt dat dan over jou?
Met deze tips werk je aan een succesvolle online zichtbaarheid:
- Geef je profielfoto de hoofdrol.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, ook online. In dat kader speelt jouw profielfoto een hoofdrol. Vervang snapshots, selfies van slechte kwaliteit of vakantiekiekjes voor een professionele profielfoto. Zorg voor een ingezoomd beeld dat ook op een smartphone nog herkenbaar is. Helemaal geen profielfoto, bijvoorbeeld in een LinkedIn-profiel, betekent dat je wordt overgeslagen door recruiters. Echt een gemiste kans om je te profileren. Bedenk dat een profielfoto is bedoeld om een gesprek te starten, niet om het te beëindigen voordat het begonnen is. Let daarom ook op je instellingen: is je profielfoto te zien voor mensen buiten je eigen netwerk? - Kies socialmedia-platforms die jouw zakelijke doelen ondersteunen.
De meest bekende zijn LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en TikTok. En niet te vergeten: WhatsApp, wat ook veel zakelijk wordt ingezet. Zelfs solliciteren gebeurt al via WhatsApp, dus vergeet ook hier tip 1 niet toe te passen. Ons advies: houd de keuze beperkt, want het bijhouden van alle informatie op verschillende platforms kost ook veel tijd. Kies vooral voor die platforms die aansluiten bij jouw gewenste zakelijke doelen. - Houd je accounts up-to-date.
Zorg ervoor dat de accounts waarop je actief bent volledig zijn ingevuld en plaats regelmatig updates. Je hoeft echt niet voor ieder wissewasje iets te posten, liever niet zelfs. Plaats alleen een bericht dat iets toevoegt of dat interessant is voor je netwerk en reageer op posts van je netwerk. - LinkedIn is een must voor zakelijke professionals.
Dit zakelijke netwerk wordt steeds belangrijker. Ook wanneer je niet direct op zoek bent naar een nieuwe baan. Hier onderhoud je contacten, je start of doet mee aan discussies en beantwoord vragen, vermeld evenementen die jij organiseert, of waar jij als spreker of trainer optreedt. Zo bouw je aan een relevant profiel en een waardevol netwerk. - Wees je bewust van de netiquette.
Online gelden dezelfde gedragsregels als offline. Wees je bij alle uitingen op het world wide web bewust van het feit dat dit je heel lang kan achtervolgen. Natuurlijk lucht het op om na een slechte ervaring bij een restaurant of online shop direct een negatieve review of tweet te posten, maar welke indruk wil je hiermee achterlaten? Realiseer je wel dat deze berichten ook gelezen worden door je leidinggevende, zakenrelaties en opdrachtgevers. - Maak je uitnodigingen persoonlijk.
Daarmee laat je zien dat je echt geïnteresseerd bent en niet alleen maar bezig bent om zoveel mogelijk contacten te scoren. Een kort berichtje zoals: ‘Ik kwam je naam tegen op LinkedIn en het lijkt me interessant om te linken. Jou ook? Groet…’, is al voldoende. Nog beter is het als je erbij schrijft waarom je wilt linken. Bedenk ook waarom het voor de ander interessant is om te linken. Dus schrijf niet alleen iets van: ‘…want ik ben op zoek naar een baan.’, maar wel: ‘Ik zie een aantal overeenkomsten in ons profiel, waardoor ik denk dat we veel aan elkaar kunnen hebben.’ Stuur bij het accepteren van een uitnodiging ook een persoonlijk bericht terug. - Zorg voor congruentie tussen de platforms.
Facebook is een kanaal waar je sneller privéberichten post, terwijl je op LinkedIn eerder zakelijk gerelateerde informatie deelt. Toch zal jouw klant, opdrachtgever of (toekomstige) manager ook je privé-informatie lezen, dus zorg ervoor dat dat ook bijdraagt aan je gewenste zakelijke imago. Ook met casual outfits en in privésituaties kun je laten zien dat je een professional bent en waar jij voor staat. - Verbind online met offline.
Volgens trendwatchers worden de jaren ’20 die van de verbinding. Wat ons betreft is dé manier van verbinden en contact maken een combinatie van online en offline. Contacten die online gelegd zijn, gaan vaak offline verder. Juist bij een persoonlijke ontmoeting is congruentie heel belangrijk: komt het offline beeld overeen met het online beeld? Dit zorgt ervoor dat je direct herkend wordt en voorkomt onnodige verwarring of afleiding. - Gebruik duidelijke functiebenamingen, zodat je erop te vinden bent.
Bij zelfstandig ondernemers staat in de omschrijving vaak alleen ‘eigenaar’. Dit beschrijft niet wat je doet. Wat heeft de ander aan jou? Ook de omschrijving Startende ondernemer draagt niet bij aan een professioneel imago. Waarom wil je de nadruk leggen op dat je startend bent? De termen CMC-officer, medewerker B&G en KYC-expert zeggen niemand wat en daar zal ook (bijna) nooit iemand op zoeken. Er wordt ook niet gezocht op Intr. Dir. Com. Wel op interim Directeur Communicatie. Maak de functiebenaming begrijpelijk voor iedereen. - Beschikbaar? Geef ook aan waarvoor.
Regelmatig is iemand ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of ‘tijdelijk zonder baan’. Als je op zoek bent naar een baan wil je natuurlijk gevonden worden. Schrijf in de omschrijving daarom de titel van de functie die jij graag wilt vervullen en jouw kwaliteiten. Daar zoeken recruiters op. Zet daar dus niet alleen ‘beschikbaar’ of ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’, maar bijvoorbeeld wel: ‘Ervaren office manager | beschikbaar’.