Imago

Kleding op de werkvloer: 5 tips voor een succesvolle profilering

Succesvol profileren op de werkvloer

De rol van kleding op de werkvloer is om je professionaliteit en kundigheid te onderstrepen. Sterker nog: de kleding die je op je werk draagt is wat je collega’s en klanten als eerste zien als je binnenkomt en heeft dus veel invloed op de indruk die je maakt. Daarom geven we je graag deze 5 tips zodat je jouw kleding kunt inzetten als strategische tool om jezelf succesvol te profileren op de werkvloer.

Tip 1: Digitale visitekaartje

De eerste indruk maak je tegenwoordig online. Jouw online profielen zijn jouw digitale visitekaartje. Gebruik dezelfde foto of foto’s uit dezelfde serie voor al je online profielen. Investeer daarbij in een professionele profielfoto. Daarmee laat je zien dat jij de zaken professioneel aanpakt. Onze personal branding fotograaf Jeroen deelt zijn tips voor een goeie profielfoto hier.

Tip 2: Creëer je eigen zakelijke basisgarderobe

Selecteer items die goed werken bij jouw figuur en die onderling goed te combineren zijn. Zo creëer je een garderobe die bestaat uit items die je op verschillende manieren combineert tot outfits waarmee je in elke situatie goed gekleed voor de dag komt. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende afspraken die je hebt op een dag. Dan is het verwisselen van een jasje voor een vest of trui een goede optie om te switchen tussen een presentatie voor de directie en een meeting met IT’ers.

Tip 3: Toets het totaalplaatje

Naar foto’s kijk je objectiever dan wanneer je voor de spiegel staat. Maak daarom foto’s van jezelf in verschillende outfits. Leuk klusje voor een regenachtige zondagmiddag. Met deze top-tot-teen-foto’s toets je het totaalplaatje. Print ze uit en hang ze op je kastdeur zodat je voortaan ’s ochtends snel en makkelijk de outfit kiest die past bij de afspraken van die dag.

Tip 4: Wees duidelijk en consistent

Het is belangrijk dat de keuzes die je maakt passen bij jou én de zakelijke omgeving. Variëren in je kleding mag, maar te grote variaties in stijl, bijvoorbeeld de ene dag een strak pak en de volgende dag een jeans met slobbertrui, werken averechts: voor anderen is het dan niet duidelijk wie je bent en wat ze van je kunnen verwachten.

Tip 5: Verzorgde uitstraling

Het lijkt een open deur, maar omdat het zo belangrijk is noem ik het toch: zorg ervoor dat jij en je kleding er verzorgd uitzien. Dat wil zeggen: passend, schoon en netjes. Want welk beeld hebben je collega’s op de werkvloer wanneer je kleding er onverzorgd uitziet?

Make it work!

 

Dit blog verscheen eerder op Santé-online.

ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

ONLINE TRAINING

Zien ze wel hoe goed je bent.