Imago

Onterecht onderschat?

Wat trek je aan als vrouw in een mannenwereld?

Heb je ooit het gevoel dat, hoe hard je ook werkt en hoe goed je ook bent, je niet de erkenning krijgt die je verdient? Dat je denkt dat als je nog beter wordt in je vak of nog meer studeert, je eindelijk gezien en gewaardeerd zult worden?

Realiseer je dat het vaak niet alleen gaat om je kennis of ervaring, maar om hoe je wordt waargenomen. De buitenkant – je uitstraling en de indruk die je maakt – bepaalt of je wordt erkend als de professional die je bent, of dat je onterecht wordt onderschat.

Voor vrouwen geldt dit probleem nog sterker. Waar mannen* vaker het voordeel van de twijfel krijgen, moeten vrouwen zichzelf keer op keer bewijzen om serieus genomen te worden.

Waarom gebeurt dit?

Het is een patroon dat frustratie oproept en laat zien hoe diepgeworteld gender bias is in de professionele wereld. Zelfs wanneer vrouwen dezelfde of zelfs meer ervaring hebben, worden ze vaak gezien als ‘dat meisje van …’ of blijven ze vastzitten in de “prove it again bias”, waarin ze steeds moeten laten zien dat ze competent zijn terwijl hun mannelijke collega’s automatisch erkenning krijgen.

Hoe zorg je ervoor dat je wel wordt erkend om wat je waard bent?

Volgens Tonny Loorbach, een van de meest bekende online marketingspecialisten van Nederland, beslissen we al binnen twee seconden of we op een website blijven. Dat lijkt kort, maar wanneer je iemand voor het eerst ontmoet, zijn de hersenen zelfs nóg sneller in het vormen van een oordeel. Binnen milliseconden word je onbewust gescand en ingedeeld in verschillende categorieën:

  • Aantrekkelijkheid: Straal je professionaliteit en zorgvuldigheid uit?
  • Betrouwbaarheid: Lijk je eerlijk en betrouwbaar?
  • Competentie: Word je gezien als bekwaam en ervaren?
  • Sympathie: Kom je over als vriendelijk en benaderbaar?

Niemand wil in een hokje geplaatst worden, en toch gebeurt het. Het goede nieuws? Je kunt ervoor zorgen dat je in het juiste hokje terechtkomt – dat hokje waarin jij als dé ervaren en deskundige professional wordt geplaatst.

Hoe laat je zien wie je echt bent?

Het begint met bewustzijn. Hoe zien anderen jou, en komt dat overeen met hoe jij gezien wilt worden? Bouw vervolgens aan een consistent en herkenbaar imago. Dat is de manier om invloed uit te oefenen op hoe anderen jou waarnemen. Het helpt je om je expertise niet alleen uit te stralen, maar ook om die impact en erkenning te krijgen die je verdient.

Een uitstraling die jouw ervaring weerspiegelt

Een duidelijke profilering zorgt voor draagvlak en invloed. In de training Zien ze wel hoe goed je bent leer je hoe je jouw appearance – een verzamelwoord voor hoe je jezelf presenteert op de werkvloer en hoe je daarin waargenomen wordt door anderen – perfect afstemt op je inhoudelijke kwaliteiten. Je werkt aan een uitstraling die jouw senioriteit en ervaring weerspiegelt. Zo zorg je ervoor dat opmerkingen als ‘dat meisje van …’ tot het verleden behoren en je wordt erkend voor wie je werkelijk bent.

Dat ervaarde Daicka, een jonge ambitieuze consultant, toen ze na deze training aan de slag ging met de boodschap die ze wilde uitdragen op de werkvloer. In de training ontdekte ze dat de reden dat ze niet serieus werd genomen door haar collega’s en leidinggevende niets te maken had met een gebrek aan kwaliteiten. Ze werd niet serieus genomen doordat ze met haar uitstraling haar jeugdigheid benadrukte. Daardoor werd ze – geheel onterecht – als onervaren gezien.

Denk vrouw, geen meisje

Ze ging zich volwassen en vrouwelijker gedragen en kleden volgens haar merk-mantra: denk vrouw, geen meisje. De meisjesachtige jurken maakten plaats voor vrouwelijke exemplaren, haar kapsel kreeg een pittige boblijn. Daarbij benaderde ze haar netwerk actief om te helpen in de voorbereiding voor haar sollicitatie. Het eerste resultaat volgde al snel: ze werd aangenomen voor de baan die ze graag wilde.

Zichtbaarder kleden en gedragen

Sindsdien is ze zich zichtbaarder gaan kleden en gedragen, waardoor ze zich meer durft te profileren. Haar appearance klopt nu bij haar persoonlijkheid en haar zakelijke brand en dat heeft effect. Naast complimenten dat ze er zo goed uitziet, merkt ze dat ze tijdens overleggen meer aanwezig is en om haar mening gevraagd wordt. Ze voelt zich zelfverzekerd en straalt uit wat ze wil uitstralen: kennis, inhoud, betrouwbaarheid en creativiteit. De bevestiging hiervan kwam van een collega die laatst tegen haar zei: “toen je binnenkwam, kwam er echt een persoonlijkheid binnen.”

Wil jij ook leren hoe je in plaats van onterecht onderschat, gezien kunt worden als gelijkwaardig en capabel? In de training Zien ze wel hoe goed je bent werk je aan een visuele communicatiestrategie waarmee je aantrekt wat je verdient.

Na deze training:

  •     Weet je hoe je de beeldvorming van anderen beïnvloedt;
  •     Heb je een verpakking die naadloos aansluit op je inhoudelijke kwaliteiten;
  •     Beschik je over een duidelijke profilering die zorgt voor draagvlak en invloed;
  •     Kom je in het juiste hokje terecht – als de professional die je bent.

De training staat voor je klaar in onze online Academy. Hij bestaat uit vijf interactieve online modules en een live 1:1 coaching sessie met onze imago-expert die in een persoonlijke sessie samen met jou de puntjes op de i zet.

 

*) Welke rol kun je als man hierin spelen? Door je bewust te zijn van deze dynamieken en kritisch te kijken naar hoe jij vrouwelijke collega’s benadert en omschrijft, kun je bijdragen aan een cultuur van gelijkwaardigheid. Stel jezelf de vraag: zouden de woorden die je gebruikt ook passen bij een mannelijke collega?

 

ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

ONLINE TRAINING

Zien ze wel hoe goed je bent.