Balans tussen vorm en inhoud
“Hoe je eruitziet als je de vergaderzaal in komt lopen of bij een sollicitatiegesprek aanschuift, is belangrijk. Onderzoeken laten zien dat kleding veel invloed heeft op je zelfvertrouwen en prestaties. Daarom mag de Nederlander best wel eens wat meer aandacht aan zijn of haar kleding besteden. Het is een gemiste kans als je dat links laat liggen.” Zo citeerde het AD stijlstrateeg Sascha Bertus in een paginagroot artikel.
Sascha’s boodschap is er vooral op gericht dat je je realiseert dat iemand je niet ziet zoals je bent, maar zoals diegene je waarneemt. Waar het dan vooral om gaat, is dat er eenduidigheid is tussen wie je bent en hoe je gezien wordt. Wanneer dit in balans is, kom je betrouwbaar en geloofwaardig over. Anderen weten dan wat ze aan je hebben en worden daarom tot je aangetrokken, of juist niet.
Een goede balans tussen vorm en inhoud, tussen je kwaliteiten en de manier waarop je die zichtbaar maakt, zorgt voor geloofwaardigheid. Daarbij is eigenheid essentieel. Het is dus niet de bedoeling dat je er een verkleedpartijtje of toneelstuk van maakt. De gemaaktheid hiervan wordt meteen doorzien. Dit zie je bijvoorbeeld vaak bij make-over programma’s op tv. De uiterlijke verandering lijkt misschien een verbetering, maar aan bijvoorbeeld de houding of gezichtsuitdrukking zie je dat de make-overkandidaat zich er niet comfortabel bij voelt. Dat geeft een onzekere uitstraling, wat niet bijdraagt aan de geloofwaardigheid. Voor een geloofwaardige uitstraling is het belangrijk dat de uitstraling echt is en bij jou past.
Jezelf succesvol zichtbaar maken
Als er iets is wat wij de afgelopen jaren hebben ervaren, is dat uiterlijke presentatie en zichtbaarheid een grote rol spelen in het behalen van zakelijk succes. De invulling van wat succes voor jou betekent bepaal je uiteraard zelf.
In het boek Zien ze wel hoe goed je bent? vertelden we al dat kwaliteit alleen niet voldoende is om succesvol te zijn. Het is belangrijk om die kwaliteiten en talenten ook op de juiste manier zichtbaar te maken. Blijf vooral werken aan je inhoudelijke ontwikkeling. Zorg er wel voor dat je naast de ontwikkeling van je kwaliteiten ook blijft werken aan de zichtbaarheid ervan. Juist de combinatie van jouw unieke kwaliteiten en de manier waarop je die zichtbaar maakt, leidt tot succes. Onze succesformule is hierbij al voor veel mensen een waardevolle eyeopener geweest:
KWALITEIT x ZICHTBAARHEID=SUCCES
Zichtbaarheid heeft vele vormen en een vorm die vaak over het hoofd wordt gezien is de visuele zichtbaarheid: een passende, aantrekkelijke verpakking die jouw inhoudelijke kwaliteiten versterkt. Jezelf succesvol zichtbaar maken is een kwestie van zorgen voor de juiste verpakking.
Strategische tool voor een succesvolle profilering
Kleding is een belangrijk onderdeel van je visuele zichtbaarheid. Dit onderwerp wordt in de meeste artikelen en boeken over personal branding, imago of presenteren, vluchtig afgedaan met de opmerking dat het vooral belangrijk is dat je de juiste kleding draagt. Wat dan precies die juiste kleding is, wordt aan jouw fantasie overgelaten. Toch vinden veel mensen dit juist ontzettend lastig om voor zichzelf in te vullen. Door modebladen, kledingwinkels of -verkopers denk je misschien dat je bezighouden met je kleding te maken heeft met de laatste trends en hip zijn. Terwijl dat er op de werkvloer helemaal niet toe doet. De kleding die je draagt, is datgene wat je omgeving als eerste ziet als je binnenkomt. Hoe je je kleedt heeft dus veel invloed op hoe je waargenomen wordt. Dat maakt het tot een belangrijke strategische tool voor een succesvolle profilering.
“Mode geeft wel een tijdsgeest weer, net als kunst. Het is een vorm van expressie. Haal daar elementen uit die jou in je kracht laten staan. Dat kan kleding met je doen: het kan je sterk maken en comfort geven. Kleding kan je laten stralen en opvallen of juist laten opgaan in het landschap. Als je het goed weet te hanteren kan kleding voor jou een instrument zijn om je zelf te profileren.”
Annelies Pijper, hoofdredacteur Marie Claire in Verpak je Succes.
Een verpakking die het juiste verhaal vertelt
Bezig zijn met kleding wordt door veel mensen gezien als oppervlakkig. Op de werkvloer zou het immers om de inhoud moeten gaan. Echt een groot misverstand! Want het wordt pas oppervlakkig als je eruitziet alsof je alleen maar met je kleding of uiterlijk bezig bent. Dat heeft weer alles te maken met hokjesdenken. Door eruit te zien alsof je alleen maar met je kleding bezig bent, wek je de indruk dat de inhoud voor jou niet belangrijk is. Ook wanneer je eruitziet alsof je totaal geen aandacht besteedt aan je kleding kan dit de verkeerde indruk geven. Het is de kunst om te laten zien dat je belangrijkere zaken aan je hoofd hebt dan je uiterlijk in een verpakking die het juiste verhaal vertelt. Dat is het verschil tussen eruitzien alsof je alleen maar met je uiterlijk bezig bent of er aandacht aan besteden.
Wil je aan de slag met jouw verpakking?
Dan hebben we de volgende opties voor je:
- Lees het boek Verpak je Succes van stijlstrateeg Sascha Bertus, hiermee leer je beïnvloeden hoe je overkomt op anderen. Hoe je zichtbaar kunt maken wie je bent en wat je kunt door inhoud en verpakking op elkaar af te stemmen.
- Volg de e-course Zien ze wel hoe goed je bent uit onze online Academy, hierin leer je hoe je impact maakt met je zakelijke profilering.
- Laat je persoonlijk adviseren door stijlstrateeg Sascha Bertus in het premium coachingtraject Verpak je Succes.
Heb je nog vragen? Neem gerust vrijblijvend contact op, we adviseren je graag.