Is uiterlijk advies aan vrouwen seksisme verpakt als goede raad?
Als je niet past in het plaatje, moet je je dan aanpassen of mag je jezelf blijven? Onlangs was het uiterlijk van Rusland-correspondent Iris de Graaf onderwerp van deze discussie. In de Avondshow van Arjen Lubach vertelde ze hoe ze vanuit haar vorige functie als YouTube presentator voor jongeren de stap maakte naar de NOS om daar als ‘serieuze’ correspondent aan de slag te gaan.
Omdat ze niet helemaal in het plaatje paste met haar opvallende verschijning kreeg ze het advies om haar lange haren af te knippen en die roze blazer in de kast te laten. De achterliggende reden voor dit advies was volgens Iris dat ze hiermee niet voldoende autoriteit zou uitstralen en het af zou leiden van het verhaal.
Anders beoordeeld
Het lijkt er hier op dat het advies aan Iris eerder gegeven is vanuit angst voor gezichtsverlies of in het beste geval om Iris tegen zichzelf in bescherming te nemen. Want een vrouw met lang blond haar in een roze blazer kun je natuurlijk niet serieus nemen. Een dergelijk advies wordt gegeven vanuit gender bias: seksisme verpakt als goede raad.
Dit gebeurt niet alleen bij tv-presentatoren, maar op elke werkvloer. Het uiterlijk van vrouwen wordt niet alleen vaker, maar ook anders beoordeeld dan dat van mannen.
Bij een jonge uitstraling krijgt een man eerder het oordeel: ‘die heeft nog een veelbelovende toekomst voor zich’. Terwijl dit bij een jonge vrouw vaak beoordeeld wordt als ‘gebrek aan ervaring’. Een duur maatpak wordt bij een man vertaald als financieel degelijk, terwijl een vrouw in dure kleding gezien wordt als iemand die het geld over de balk smijt.
Mag je als werkgever dan niets zeggen over het uiterlijk van vrouwelijke medewerkers? Natuurlijk wel. In bepaalde functies is het gerechtvaardigd dat een werkgever bijvoorbeeld vraagt om er representatief bij te lopen.
Van aanpassen naar toepassen
De echte oplossing komt echter niet van buitenaf, maar van binnenuit: maak vrouwen (en mannen!) er zelf bewust van. Leer ze, binnen de bandbreedte van hun eigen stijl en persoonlijkheid, wat past in de context en bij de functie of organisatie.
Zo voorkom je vooroordelen en blijf je weg bij ‘goedbedoelde’ adviezen. Dan wordt het uiterlijk een strategische communicatietool. Aanpassen wordt dan strategisch kiezen of, zoals een klant het laatst zei: dan is het geen aanpassen, maar toepassen. Dat was ook de reactie van Iris de Graaf: “Ik weet zeker dat ik ook op mijn eigen manier die autoriteit kan uitstralen.”
Ik weet zeker dat ik ook op mijn eigen manier die autoriteit kan uitstralen.
Uiteindelijk wil iedereen dat er geluisterd wordt naar wat je te vertellen hebt en niet dat ze blijven hangen bij de buitenkant.
Wil jij een meester worden in het onbewust overtuigen en beïnvloeden? In het 1-op-1 traject Verpak je Succes leer je hoe je jouw appearance inzet als strategische communicatietool.
Klik hier voor meer informatie of ga via deze link direct naar de agenda van stijlstrateeg Sascha Bertus om een afspraak in te plannen voor een gratis strategiegesprek.