Imago

Waarom succesvolle professionals hun kleuren strategisch kiezen

Kleuradvies is hot. Steeds meer mensen laten zich analyseren om te ontdekken welke kleuren hen het beste staan. Heel slim, want door kleuren te dragen die goed bij je passen, zie je er gezond en aantrekkelijk uit.

Kleuren doen echter meer dan je er goed uit laten zien, ze communiceren. Juist dat inzicht maakt het voor mij pas echt interessant. Helemaal als ik de enthousiaste reacties hoor van mijn klanten die ermee aan de slag zijn gegaan.

Op de werkvloer draait het niet alleen om esthetiek, ook om strategie. Heb jij wel eens op een meer strategische manier naar kleuren gekeken? Bijvoorbeeld welke kleur bijdraagt aan jouw zakelijke doel. Of hoe je kleur inzet om een bepaalde indruk te maken.

Rood straalt kracht en energie uit, maar kan te dominant zijn in een conflict. Blauw staat voor betrouwbaarheid en autoriteit, ideaal in formele settings. Geel is optimistisch en creatief, maar kan minder serieus overkomen. De juiste kleur op het juiste moment kan zomaar het verschil maken tussen overtuigen of over het hoofd gezien worden.

Toch is het niet zo simpel als een vast kleurpalet volgen, het gaat veel verder dan dat. Strategie vraagt om nuance en dus kies je kleuren ook genuanceerd. Denk bijvoorbeeld aan de intensiteit van een kleur.

Zo gaf de donkerblauwe outfit van Melania Trump, die ze droeg bij de inauguratie van haar echtgenoot, haar een veel formelere en strenge uitstraling dan het lichtblauwe ensemble dat ze acht jaar eerder droeg. Interessant daarbij is dat de hele wereld zich afvroeg wat ze precies bedoelde met deze outfit en kleurcombinatie. Welk verhaal* wilde ze ermee vertellen?

Bron: Het Laatste Nieuws – 22 januari 2025

Jouw beste kleuren

Dan komen we weer terug bij het kleuradvies. Ook dat vraagt om nuance. Je kent vast het klassieke vierseizoenensysteem, waarbij elk seizoen – lente, zomer, herfst en winter – zijn eigen kleurkenmerken heeft. Zelf werd ik ooit als wintertype geanalyseerd, maar ik voelde me als introvert niet prettig in de heldere, uitgesproken en contrastrijke kleuren. Pas toen ik leerde werken met een Amerikaans kleursysteem viel het kwartje. Dat systeem werkt vanuit het idee dat jouw beste kleuren niet alleen de kleuren zijn die je mooi staan (esthetisch), maar die ook afgestemd zijn op je personality én strategie.

Strategisch kleurgebruik betekent bewust combineren:

  • Draag kleuren die je goed staan, maar ook je zakelijke boodschap versterken.
  • Let op contrasten: hoe hoger het contrast in je outfit, hoe krachtiger je overkomt.
  • Pas intensiteit en kleurwaarde aan op de situatie: donkere tinten stralen autoriteit uit, lichtere tinten verzachten.

Wil jij leren hoe je dit toepast op jezelf en hoe je kleur in je voordeel laat werken? Dit is een van de onderwerpen die aan bod komt in de blended learning Zien ze wel hoe goed je bent. 

Daarin leer je niet alleen hoe je kleur(en), maar ook de kleding die je draagt gebruikt als een visuele vertaling van je inhoudelijke verhaal.  Dat maakt het tot een essentiële strategische tool voor de vormgeving van jouw professionele imago.

Na deze training:

  • Is jouw verpakking perfect afgestemd op je inhoudelijke kwaliteiten;
  • Weet je hoe je de beeldvorming van anderen beïnvloedt met je verpakking;
  • Beschik je over een sterke profilering die zorgt voor draagvlak en invloed;
  • Zien ze zeker hoe goed je bent!

 

*) Voor de Belgische media maakte ik een analyse, die later ook nog te horen was op de radio. Mijn post hierover op LinkedIn maakte heel wat los en kreeg meer dan 27.000 views.

 

 

ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

ONLINE TRAINING

Zien ze wel hoe goed je bent.