Als het goed is, heb je belangrijkere zaken aan je hoofd dan je kleding. Dat wil niet zeggen dat je outfit niet belangrijk is. Want om eruit te zien alsof je belangrijkere dingen aan je hoofd hebt, moet je er juist aandacht aan besteden. Het is namelijk het eerste dat men ziet als je binnenkomt. Voordat je iets hebt gezegd, is je verhaal al verteld. Gebruik je ‘verpakking’ om het juiste verhaal te vertellen. Want hoe beter de match met het inhoudelijke verhaal, des te overtuigender en geloofwaardiger je overkomt. Strategisch stylen noemen wij dat.
Strategisch oogpunt
Je keuze voor een bepaalde kledingstijl, of een combinatie van verschillende stijlen, maak je niet alleen vanuit waar je je lekker in voelt, maar ook vanuit een strategisch oogpunt. Wat wil je ermee bereiken, wat is je zakelijke doel? Wie ga je ontmoeten, bij welke gelegenheid of (werk)omgeving? De vier kledingstijlen Naturel, Klassiek, Trendy en Excentriek uit ons boek Zien ze wel hoe goed je bent? zijn een handig hulpmiddel hierbij. Elke stijl heeft bepaalde imagokenmerken. Door te kiezen voor een stijl, kies je automatisch ook voor het bijbehorende imago.
Hoe eenduidiger je stijl, hoe eenduidiger je uitstraling
Bijna niemand past precies in een van de vier stijlen. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze helpen je om richting te geven aan je eigen zakelijke stijl. Door te mixen creëer je een unieke en persoonlijke uitstraling. Ga op zoek naar de kenmerken die op jou en jouw kwaliteiten van toepassing zijn en vorm ze met de juiste mix tot een overzichtelijke en eenduidige stijl. Bij de keuze voor een bepaalde stijl gaat het niet om goed of fout, maar om wat het beste past. Bij jou, de gelegenheid, degene die je gaat ontmoeten en vooral bij het verhaal dat je wilt vertellen. Klusje voor een regenachtige zondag: stel voor elke (zakelijke) gelegenheid een succesoutfit samen, inclusief schoenen en accessoires. Maak hier foto’s van, schrijf de imagokenmerken erbij en plak ze op je kastdeur. Wanneer je dan ’s ochtends voor de kast staat hoef je niet meer na te denken over wat je aan moet trekken en kun je je helemaal richten op belangrijkere zaken.
Wil je meer weten over strategisch stylen en daarmee richting geven aan jouw zakelijke imago? De training Verpak je Succes geeft je inzicht in je imago en leert je hoe je met kleine veranderingen je (eerste) indruk en professionele uitstraling kunt verbeteren.