Met mode laat je zien wie je bent, maar het dragen van de nieuwste modetrends wordt niet altijd begrepen en plaatsen je eerder in het hokje ‘frivool’ dan ‘professioneel’. Voor een zakelijke outfit blijft klassiek het sleutelwoord. De tijdloosheid van klassiek is echter wel eindig. Tijd voor een opfrisbeurt van je garderobe, want de start van een nieuw (mode)seizoen is hét moment om te checken of je kledingkast nog bij de tijd is.
Wat moet je doen en laten om je werkoutfit weer helemaal fris en up-to-date te maken? Door je bestaande kledingstukken te combineren met modische items en accessoires creëer je een actuele look en laat je zien dat je ‘van deze tijd’ bent. Maar welke modetrends zijn geschikt voor op de werkvloer? Aangezien de winkels al weer volstromen met de nieuwste mode, zet ik er een paar voor je op een rij. Welke trends moet je DOEN en welke aan je voorbij LATEN gaan?
Begin bij de (klassieke) basis
Zorg ervoor dat je ‘werkgarderobe’ een paar echte klassiekers bevat, zoals bijvoorbeeld een goed zittend pak. Afhankelijk van je eigen stijl en voorkeur kies je voor een sprekende kleur in plaats van neutraal zwart of blauw, of voor een materiaal met een zachte glans of subtiele streep of ruit.
DOEN: voor wie graag geassocieerd wordt met zakelijk en professioneel. Een strakke snit en groot kleurcontrast tussen blouse/overhemd en jasje straalt macht uit en geeft overwicht.
LATEN: als je werkt in een informele omgeving. Maak je look dan speelser en toegankelijker door het jasje te combineren met een casual broek, hippe sneakers of een denim shirt.
Een blauwtje lopen
Over klassiek gesproken: classic blue is volgens kleurenspecialist Pantone de kleur voor het jaar 2020. Volgens Pantone is deze kleur “een solide en betrouwbare blauwe tint waarop we altijd kunnen rekenen”.
DOEN: Classic blue is door zijn neutrale karakter multifunctioneel, te gebruiken door alle genders, in alle seizoenen en in combinaties met veel andere kleuren. Blauw is bovendien de perfecte kleur voor op de (toekomstige) werkvloer vanwege zijn betrouwbare uitstraling. Onthoud: hoe donkerder, hoe formeler.
LATEN: Het neutrale karakter van deze kleur roept ook kritiek op, want: saai. Voorkom dat je een blauwtje loopt door te kiezen voor bijzondere kleurcombinaties, zoals met een warme cognac of voor een combinatie van verschillende materialen. Zoals jeans met (vegan) leer of een zacht breisel.
Pretty in prints
Prints blijven terugkomen, ook dit seizoen weer. Al zijn het deze keer vooral de ruiten die de boventoon voeren. Waar je volgens de modebladen zoveel mogelijk verschillende prints met elkaar moet combineren, ga je op de werkvloer wat subtieler te werk. Vooral omdat prints de aandacht wegtrekken van je gezicht.
DOEN: onthoud: hoe ronder de print, hoe zachter de uitstraling en vice versa. Kies de print die bij je uitstraling past, bijvoorbeeld de panterprint voor een pittige uitstraling of een strakke ruit wanneer je heel georganiseerd wilt overkomen.
LATEN: wanneer je een serieuze en formele indruk wilt maken. Kies dan voor een combinatie van effen kleding met een accessoire in print, bijvoorbeeld een tas of schoenen. Opvallend bij binnenkomst en zodra je aan tafel gaat geven ze geen onnodige afleiding meer.
Keep it casual
Ook dit seizoen heeft weer een hoog comfort gehalte en de schoen past zich daar helemaal op aan. Van sneakers op de werkvloer kijkt inmiddels niemand meer gek op. Dus gestuntel op hoge hakken is niet meer nodig als je liever kiest voor relaxed lopen.
DOEN: in een creatieve/casual werkomgeving. En dan niet de sneakers waar je de 10 km op rent…
LATEN: als je gaat voor een op en top zakelijke uitstraling. Voor een goede mix combineer je je sneakers onder een business-casual outfit en niet onder een comfortabel joggingbroekje.
Make it work!
Sascha
Dit blog verscheen eerder op Santé online.
Daar lees je elke maand een blog over zichtbaarheid op de werkvloer, afwisselend geschreven door Sascha Bertus en Mirjam Hubregtse. Het duo heeft zich gespecialiseerd in zichtbaarheid op de werkvloer en is er voor die mensen die te horen krijgen dat ze zichzelf eens wat zichtbaarder zouden moeten maken. Juist die mensen houden er helemaal niet van om in de spotlights te staan en zichzelf op de borst te slaan en lopen daardoor sneller vast in hun carrière. Sascha Bertus is auteur van Verpak je Succes! en Mirjam Hubregtse is auteur van Profileren zonder Opscheppen.
De auteurs zijn ook managing partners van Room to Grow, een klein en persoonlijk trainingsbureau dat zich door haar specialisme mag scharen tussen de ‘grote jongens’ in de opleidingsprogramma’s van grote banken en diverse multinationals.